Nieuwe expositie in Galerie H10a
29/10/2024
Paul Funcken
Paul Funcken (1958 Schaesberg) heeft zijn studie gevolgd in Tilburg aan de lerarenopleiding creatieve vakken. Tijdens deze opleiding heeft hij genoten van de diversiteit aan vakken en materialen. Na een onderwijsperiode van 5 jaar is hij een reclamestudio gestart. Stap voor stap de digitale grafische wereld ontdekken. Na 20 jaar terug naar het creatief beeldend vak en als kunstenaar streven om daar een inkomen uit halen. Een reis door Scandinavië bracht hem in contact met het medium glas. Dat vond hij fascinerend en is daarop de opleiding glaskunst aan het IKA in Mechelen (B) gaan volgen. Naast alle technieken kon hij hier ook zijn creativiteit verder ontplooien. En er staat een blaasoven en dat was extra aantrekkelijk. Het materiaal glas is eigenwijs en dwingt tot het loslaten van schetsen en tot het materiaal fysiek aan te pakken. Hij is vooral een doener, materialen moeten door zijn handen gaan en dan groeit er een werk. De kunst is om in een goede flow te komen waarbij 'spelen' de hoofdrol heeft. Het smeltproces van glas gebeurt altijd met veel hitte en achter een deur. Pas als je de mal openbreekt krijg je zicht op het resultaat. Zijn beelden hebben vaak een relatie met architectuur, als inspiratie. Dat kan de schoonheid of de vergankelijkheid zijn. Dingen die hun oorspronkelijke functie hebben losgelaten zijn voor hem inspiratie. Vanuit zijn onderzoek naar architectonische vormen, het spelen met contrasten, perspectief en optisch effect ontstaan zijn beelden. Zij zijn het resultaat van een zoektocht naar vorm, eenvoud en schoonheid. Hij kan zijn beelden niet precies van tevoren bedenken. Het beeld ontstaat tijdens een zoektocht waarbij hij probeert zijn grenzen te verleggen. Susanne Siltertant Susanne heeft In 2014, 2015 en 2017 op uitnodiging van Galerie Terra Delft gewerkt in Jingdezhen en Yunnan (China) tijdens Artist in Residence perioden. Tijdens dit verblijf heeft zij oa. raku-workshops verzorgd. Haar keramische beelden hebben een krachtige, monumentale vormgeving en zijn vaak robuust van afmeting. De intensieve raku-stooktechniek bepaalt in grote mate de uitstraling van haar werk. Helder porselein en sprankelende elementen van zelf gegoten glas zorgen voor een spannend contrast met de verweerde klei. Inspiratie vindt zij in verweerd glas, gevonden langs de kustlijn, de ruige natuur, maar ook in de architectuur. Sporen en persoonlijke ervaringen van het heden en verleden geeft zij weer in haar beelden. Raku betekent vreugde, avontuur, het plezier in het doen. Een directe, Japanse stooktechniek waarvan het resultaat nooit helemaal voorspelbaar is. Opmerkingen zijn gesloten.
|