Programma
De carrières van Prokofiev en Poulenc werden grotendeels door hun samenwerking met Diaghilev gelanceerd en hun beider cellosonates, hoe verschillend ook qua stijl, dragen daar de sporen van door het sprookjesachtige klankkleur-palet en de gecamoufleerde referenties aan de danswereld. De twee charmante korte stukken van Poulenc roepen de Parijse sfeer van de Ballets Russes op terwijl met de virtuoze Concert Fantasie over thema’s uit Rimsky-Korsakoff’s magische opera De Gouden Haan de exotische kleurenrijkdom van Diaghilev’s laatste operaproductie wordt samengevat. Anastasia Feruleva Anastasia Feruleva verschijnt vaak op festivals zoals het Gstaad Menuhin Festival en de Academie, het internationale Kamermuziekfestival Joao Pessoa in Brazilië, het Orlando Festival, Storioni Festival en het Giverny kamermuziekfestival. Ze werkte samen met gerenommeerde ensembles en musici als Raphael Wallfisch, Michel Strauss, Philippe Graffin, Silke Avenhaus, Rick Stotijn, Vladimir Mendelssohn. In Apeldoorn is zij geen onbekende na haar deelnames aan de Internationale Masterclasses. Frank van de Laar Frank van de Laar studeerde piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Jan Wijn. Hij studeerde in 1989 af met de hoogste onderscheiding. Daarna studeerde hij verder bij Karl-Heinz Kämmerling in Hannover en bij Naum Grubert in Amsterdam.In 1988 debuteerde Van de Laar in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Sindsdien speelt hij als solist in de meeste landen van Europa, in Rusland en in India. Hij is ook hoofdvakdocent piano aan het conservatorium van Amsterdam en aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en Zwolle. 3 x Rusland in GIGANT ‘Ballets Russes’ is onderdeel van het ‘3 x Ruslandprogramma’ van GIGANT. Binnen dit programma vertoont GIGANT op zondagmiddag 13 oktober de film White Crow en de documentaire Nureyev, beide over het buitengewone leven van de wereldberoemde balletdanser Rudolf Nureyev. En brengen Peter d’Hamecourt en Oleg Lysenko op zondagmiddag 3 november een literair concert getiteld ‘In het spoor van de Russische ziel’. Opmerkingen zijn gesloten.
|