“Eindexamen KABK1970, 50 jaar later”
9/3/2020
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag 1965-1970
In 1968 veranderde de opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag drastisch. De academie werd van een traditionele opleiding, waar het schilderen van stillevens, koppen, en dergelijke, centraal stond, omgevormd naar een moderne academie. Er moest “monumentaal” gewerkt worden. Om deze reden vertrokken verschillende studiegenoten naar meer traditionele academies. Het jaar 1968 was een onrustig jaar waarbij veel energie werd gestoken in het verwijderen van het gipsen beelden museum in de grote zalen, waar wij geacht werden te gaan werken. Het was onze leraar Joost van Roojen, die het jaar daarop aan ons vroeg hoe wij dachten ons eindexamen te halen. Hij werd het uiteindelijk die ons begeleidde naar onze eindexamens. Deze examens zijn in 2020 jaar precies 50 jaar geleden. Een mooie aanleiding die Ferry Staverman aangrijpt om de overgebleven groep in de Loolaangalerie uit te nodigen. Achille Als kind raakte Achille al geboeid door het Leie landschap rond Gent. Later leerde hij het werk kennen van de kunstenaars rond de Latemse school. Deze beelden riepen bij hem vergeten herinneringen op die een onuitwisbare indruk op hem, en zijn werk zouden achtergelaten. Zijn bezieling komt voort uit een intense liefde voor het vakmanschap. Iedere handeling is een gevolg van een visie die leidt tot het tot stand brengen van het beoogde doel. Dat doel is niets meer of minder dan vakwerk te leveren. De prenten en schilderijen zijn de weerspiegeling van een scherpe observatie van de natuur en de beelden die deze bij hem oproepen en inspireren tot diep doorwerkte schilderijen en prenten. Donald Duk Donald Duk maakt wat de omgeving en wie daar verkeren nodig hebben; dienstbare kunst, geïntegreerd in architectuur, landschap en situatie. Tegenwoordig schrijft hij vanuit eenzelfde dienstbaarheid; het moet leesbaar, leerzaam en onderhoudend zijn. Mariëtta van den Bos Schildert Petra de Jong Beweging, ruimte en transparantie zijn essentiële elementen in Petra de Jong’s werk. De titels van haar schilderijen refereren aan landschappen en laten haar verbondenheid met de natuur zien. Wiesje Schaafsma Wiesje is van huis uit schilderes, maar houdt zich naast het schilderen ook intensief bezig met vilten, boetseren, hoeden en schoenen ontwerpen. Bij het schilderen ligt het accent op naaktstudies en paarden en bij het boetseren op portretten en modellen. De wol van eigen schapen verft zij zelf en gebruikt ze om grote viltschilderijen, sjaals, sieraden en hoeden van te maken. In haar werk tracht ze altijd kracht, dynamiek en beweging vast te leggen. Ferry Staverman Zijn objecten zijn meestal van karton. Omhoog springend, ruimte innemend. De repeterende structuren van elk afzonderlijk stuk karton zijn vaak met elkaar verbonden door draad In deze tentoonstelling laat Staverman ook werk zien dat hij met de lasersnijder in het Fablab Apeldoorn heeft gemaakt waar hij de mogelijkheid had om te experimenteren en diverse nieuwe vormen te realiseren. De opening is op zaterdag 28 maart 2020 om 15 uur De galerie is geopend op zaterdag en zondag van 13 -17uur. Ook te bezoeken na afspraak, bel 06 24 26 78 14 Voor meer informatie over de exposanten zie ferrystaverman.com/agenda Opmerkingen zijn gesloten.
|