Glas en aanverwante kunst Emailles
7/6/2021
Gré Dubbeldam :
Al van vanaf 1964 speelt Gré met emaille. Haar werken voor aan de wand zijn doorgaans “aards”. Water, wind, landschap en seizoenen zijn haar inspiratiebronnen. Dat geeft zij vorm in zowel het platte vlak als in reliëf en soms met gebruik van zand en van glas, dat al of niet geëmailleerd en gefused is. Zij gebruikt transparante emailles waardoor de koperglans ook meespeelt. Door kleuren over elkaar te smelten is de variatie eindeloos en speelt de ondergrond van koper een belangrijke rol. De laatste tijd zijn haar werken abstracter geworden. En heel vaak worden stukken glas in haar emailles verwerkt, met bijzondere effecten tot gevolg. Jan de Valk: Beeldend kunstenaar en emailleur Jan is al 40-jaar geboeid door emaille in al haar verscheidenheid. Hij exposeert op vele locaties in binnen- en buitenland, met monumentale werken, meestal in een combi van emaille met andere materialen als roestvrij staal, hout, kunststof of koper. Zijn werken zijn geplaatst in openbare gebouwen en bij particulieren. Het is voor hem van gedrevenheid tot 'heilig moeten' geworden om met deze stugge en moeilijk te bewerken materialen door intensieve handelingen te komen tot een wonderlijke kleurenpracht. In tegenstelling tot de gebruikelijke oven werkt Jan de Valk met open vlam voor het brandproces en weet hij zo een groter scala aan kleuren op te roepen. Hij gaat steeds weer de strijd aan met het materiaal en weet door zijn ervaring zijn creatieve proces verder te ontwikkelen en vorm te geven. Jan de Valk behoort tot de allergrootste emaille-kunstenaars van Nederland. Sacha Brienesse: Aanvankelijk werkzaam als beeldend kunstenaar en maakte voornamelijk acryl-en olieverfschilderijen. Haar schilderijen ontstonden vanuit een zoektocht naar universele waarden in haarzelf. Een zoektocht in de wereld van stilte. Tijdens een workshop in 2006 bij Van Tetterode in Amsterdam kwam ze in aanraking met de techniek van het glasfusen en werkt thans voornamelijk met glas, dat zij combineert met andere materialen. Sacha graveert glas ‘aan het wiel’ om haar verhaal te vertellen en gebruikt nog diverse andere glastechnieken Nu voegt zij monoprints en linosneden toe aan haar glaswerk. In 2019 en 2020 heeft zij zich volledig bezig gehouden met het ontwikkelen en maken van de installatie "Consciousness", die zwaar geent is op de covid-pandemie. Werkstukken voornamelijk bestaande uit glas, draad, kopspelden en vilt; blik, staal, bronslijm, led-licht zijn verrassend. Opmerkingen zijn gesloten.
|